خورشت ؛ محبوب ترین غذای ایرانی

پنجشنبه 25 مهر 1398
12:39
مجله دلتا

برای آشنایی با انواع خورشت ایرانی با مجله دلتا همراه باشید.
انواع خورشت

خورشت غذای صد در صد ایرانی است که انواع گوناگونی دارد و به شیوه های مختلف طبخ می‌شود. هر کجا نام آشپزی ایرانی باشد، یکی از غذاهایی که در ذهن متبادر می‌شود، خورشت است. خورشت به گروهی از غذاها گفته می‌شود که ترکیبی آب‌دار از سبزی های سرخ شده یا حبوبات آب‌پز هستند که معمولاً با انواع گوشت سفید و قرمز پخته و با مقدار کمی آب‌ سرو می‌شوند.

در ایران قدیم قوت اصلی مردم نان بوده‌ و برای قابل خوردن کردن آن، چیزی با آن همراه بوده که به آن «نان خورش» می‌گفتند. اما به تدریج با تغییر ذائقه و عادات غذایی، واژه خورشت به مفهومی جدا از نان گفته شد.

طرز تهیه خورشت و معرفی انواع آن را در مجله دلتا بخوانید.

انواع خورشت ایرانی

طرز تهیه و سرو خورشت:

خورشت در آشپزی ایرانی کاربرد زیادی دارد و معمولاً با برنج ساده که ممکن است به صورت پلو یا کته درست شده باشد، مصرف می‌شود. برخی خورشت را با نان هم می‌خورند. خورشت های ایرانی ترکیبی از گوشت، سبزیجات خشک یا تازه و حبوباتی چون عدس و لوبیا هستند. ایرانیان از چلوخورشت در غذاهای روزانه، میهمانی‌ ها و مراسم رسمی استفاده می‌کنند.

نکته ای که در طرز تهیه انواع خورشت وجود دارد، آن است که برای طبخ خورشت چندین ساعت زمان لازم است و خورشتی خوشمزه است که به اصطلاح جا بیفتد. خورشت غذای پیچیده ای نیست، فقط باید با حوصله آن را درست و در حد امکان از مواد تازه در تهیه آن استفاده کرد.

طرز تهیه خورشت

انواع خورشت:

از معروف ترین و محبوب ترین خورشت های ایرانی می‌توان به انواع خورشت قیمه، خورشت قورمه سبزی، خورشت فسنجان، خورشت بادمجان و … اشاره کرد.

برخی خورشت ها هم غذای محلی شهرهای گوناگون هستند که البته امروزه در تمام کشور طبخ می‌شوند. از معروف ترین خورشت های محلی می‎توان به قلیه ماهی جنوبی، مرغ ترش شمالی، خورشت ماست اصفهان، خورشت هویج تبریز و … اشاره کرد.

برخی خورشت ها هم جدید هستند و آشپزهای حرفه ای بر اساس سلیقه و ذائقه روز جامعه آن ها را تهیه می کنند. البته همین خورشت های جدید هم بر پایه پخت خورشت اصیل ایرانی تهیه و درست می‌شوند.

برخی خورشت های ایرانی فصلی هستند. یعنی در آن ها از موادی استفاده می‌شود که فقط در زمان خاصی هست و در دیگر فصول نیست. از خورشت های فصلی می‌توان به خورشت به، خورشت بامیه، خورشت کنگر و … اشاره کرد. البته مردم امروزه با روش های مختلف این مواد را نگهداری کرده و برخی از این خورشت ها را خارج از فصل نیز درست می‌کنند. اما بهتر است در تهیه خورشت ایرانی از مواد تازه استفاده شود تا غذا طعم اصیل و واقعی خود را حفظ کند.


[ بازدید : 237 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
دستورهای جدید و جالب آشپزی را در مجله دلتا ببینید
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Food است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]