3 روش خانگی برای تهیه میوه خشک ارزان

دوشنبه 4 مرداد 1400
14:37
مجله دلتا

میوه‌ خشک‌شده منبع خوبی از مواد مغذی بوده و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین مقدار زیادی قند طبیعی دارد.
خشک کردن میوه

میوه‌ خشک‌شده را می‌توانید به‌عنوان یک میان وعده‌ سالم و مقوی به‌تنهایی یا همراه با شکلات تلخ نوش جان‌ کنید. در ادامه با روش خشک کردن میوه همراه مجله دلتا باشید.

روش اول: خشک کردن میوه در فر

یکی از روش‌های آسان برای خشک‌کردن میوه، استفاده از فر است. انتخاب میوه‌‌ مناسب دارای اهمیت است‌. نمی‌توانید تمام میوه‌ها را خشک‌کنید. می‌توانید از انواع انگور بدون هسته ازجمله انگور سیاه یا سبز، هلو، آلو، زردآلو، موز، سیب، انبه، انجیر، گلابی و حتی خرما استفاده کنید‌‌.

حتما از میوه‌های رسیده و سالم استفاده کنید. میوه‌های خراب یا نرسیده یا بیش‌ازحد رسیده ارزش غذایی ندارند، به‌خوبی خشک نمی‌شوند و ازآنجایی‌که حاوی قند زیادی نیستند، مزه‌ خوبی هم ندارند.

میوه را با آب‌ بشویید. اگر پوست بعضی میوه‌ها مثل سیب و هلو گرفته شود، بهتر خشک می‌شوند. با یک چاقوی تیز انتهای هر میوه یک علامت X درست کنید. درون یک‌کاسه آب جوش و در کاسه‌ دیگر آب یخ بریزید. ابتدا میوه‌ها را به مدت ۳۰ ثانیه در آب جوش قرار دهید‌. سپس آن‌ها را به کاسه‌ آب‌یخ منتقل کنید. با این کار پوست میوه جدا می‌شود.

میوه‌های بزرگ‌تر را نازک برش بزنید

باید میوه‌های بزرگ را نازک برش بزنید‌، اما انجام این کار برای میوه‌های کوچک‌تر مثل انگور و توت ضرورت ندارد. البته انگور و توت‌ هسته‌دار را باید از وسط نصف کرده و هسته‌ آن‌ها را خارج کنید.

روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و برش‌های میوه با فاصله و به‌طوری‌که با یکدیگر تماس نداشته باشند، در سینی فر قرار دهید.

میوه‌ها را در فر قرار دهید

از قبل، فر را روی ۵۰ درجه‌ سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. با توجه به نوع میوه، دمای فر و ضخامت برش‌های میوه باید اجازه‌ دهید میوه‌ها به مدت ۴ تا ۸ ساعت در فر بمانند تا خشک شوند.

میوه‌ها را مداوم چک کنید تا مطمئن شوید که در حال چروک شدن (و نه سوختن) هستند. نباید عجله کنید و برای اینکه میوه‌ها زودتر خشک شوند، درجه‌ فر را زیاد کنید، چون این کار باعث می‌شود میوه‌ها بسوزند و دیگر قابل‌خوردن نباشند. میوه‌ها باید در این مرحله مثل لاستیک اما منعطف باشند.

میوه خشک

روش دوم: خشک‌کردن میوه در آفتاب

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از روش سنتی خشک‌کردن میوه یعنی قرار دادن میوه‌ها در معرض نور خورشید استفاده کنند. خشک‌کردن میوه با این روش چند روز طول می‌کشد. بنابراین باید زمانی را برای این کار انتخاب کنید که هوا چند روز پشت سر هم گرم باشد.

میوه‌ها را به یک توری استیل ضدزنگ با روکش تفلون منتقل کنید. روی میوه‌ها را با یک توری نازک به‌صورت شل بپوشانید. قرار دادن میوه روی یک آجر هم باعث بهبود جریان هوا به میوه‌ها و افزایش سرعت خشک شدن می‌شود. یک ورق آلومینیومی زیر سینی قرار دهید تا نور بیشتری به آن منعکس شود و میوه‌ها سریع‌تر خشک شوند‌. سینی را شب‌ها در یک فضای سرپوشیده قرار دهید، چون هوای خنک می‌تواند رطوبت را به میوه‌ها بر‌گرداند.

میوه خشک

روش سوم، خشک‌کردن میوه با دستگاه میوه‌ خشک‌کن

میوه‌ خشک‌کن را روی دمای ۷۵ درجه‌ سانتی‌گراد بگذارید. میوه‌ها را در یک‌لایه در دستگاه پخش‌ کنید. میزان دقیق خشک شدن میوه با توجه به نوع و ضخامت آن متفاوت است، اما معمولاً بعد از یک تا دو روز آماده می‌شود. بعد از ۲۴ ساعت اول، میوه‌ها را بررسی کنید تا از خشک شدن بیش‌ازحد آن‌ها جلوگیری شود. بعدازاین هر ۶ تا ۸ ساعت یک‌بار به آن‌ها سر بزنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب تهیه گوجه خشک و پودر گوجه، مقوی و کاربردی را مطالعه کنید.


[ بازدید : 64 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
دستورهای جدید و جالب آشپزی را در مجله دلتا ببینید
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Delta Food است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]